سلامتی

از کجا بدانیم اضافه وزن داریم | بیماری

چاقی به معنی داشتن چربی زیادتر از اندازه بدنه. وزن ممکنه از عضله، استخون، چربی و یا آب بدن تشکیل شه. تعادل بین کالری واسه هر فرد فرق داره. عواملی که ممکنه بر وزن تاثیر بزاره عبارتند از ژنتیک، پرخوری، خوردن غذاهایی با چربی بالا، و فعالیت فیزیکی.

اگه چاق هستین افزایش خطرچاقی, دچار شدن به دیابت، مریضی قلبی، سکته مغزی، ورم مفاصل، و بعضی از سرطانا زیاده.

اضافه وزن و چاقی میزبانی واسه بیماریایی مثل فشار خون بالا، دیابت، بیماریای قلبی و عروقی و آرتریته. شاخص توده بدن (BMI) اندازه گیری رابطه بین قد و وزنه که به چربی بدن هم رابطه داره. دونستن BMI خود عامل مهمیه در تعیین اینکه شما در محدوده وزن سالم قرار دارین یا خیر؟

۱-خیلی از ما واسه اینکه بدونیم وزن مناسبی داریم یا نه عدد ۱۰۰ رو از اندازه قدمون برحسب سانتیمتر کم می کنیم و عدد به دست اومده رو وزن مناسبمان میدونیم. یعنی مثلا اگه قدتون ۱٫۶۸ باشه که برحسب سانتیمتر ۱۶۸ می شه و ۱۰۰ رو از اون کم کنیم وزن شما نباید بیشتر از ۶۸ کیلوگرم باشه.

این ملاک تقریبا درسته. اما ملاک دقیق تری واسه محاسبه وزن ایده آل مون وجود نداره؟

ملاک بهتری هست و اون محاسبه BMI یا شاخص توده بدنه.

۲-واسه محاسبه نمایه توده بدنی تون باید وزنتون رو بر مجذور قدتون برحسب متر تقسیم کنین. اگه وزن رو با W و قد رو با L نشون بدیم:

پس اگه در مثال بالا که قد فرد رو ۱٫۶۸ در نظر گرفتیم وزن شخص ۷۵ کیلوگرم باشه داریم:

۳-معنی عدد به دست اومده چیه؟

عددی که به دست میارید باید بین ۱۸٫۵ تا ۲۴٫۹ باشه. اگه این عدد از ۱۸٫۵ کمتر باشه شما باید حتما وزنتون رو اضافه کنین چون زیادی لاغرین و اگه این عدد از ۲۴٫۹ بیشتر باشه اضافه وزن دارین و باید وزنتون رو کم کنین.

آدمایی که BMI 25 تا ۳۰ دارن چاقند و افراد با BMI بالاتر از ۳۰ بیمارند.

۴-یعنی شخص مورد مثال ما واسه اینکه به BMI 24.9 برسه باید چقدر وزن کم کنه؟

یعنی این شخص باید ۵ کیلوگرم از وزنش کم کنه تا به مرز سلامتی برسه.

نکات و هشدارها

اندازه گیری شاخص توده بدن (BMI) با ارزشه، اما وقتی که اونو واسه تعیین سلامت و وضعیت بدن استفاده می کنیم، عوامل دیگه هم باید در نظر گرفته شه. مثلا، یه فرد که دارای مقدار خیلی از توده عضلانیه BMI بالایی داره، در نتیجه در طبقه بندی آدما به عنوان فردی که اضافه وزن داره؛ شناخته می شه. اما این بدون معنی نیس که این فرد ناسالمه. هر چند،این به دلیل توده عضلانی اضافیه و نه چربی.

پزشکان هم اینکه در نظر گرفتن عوامل دیگری مانند وراثت و شرایط پزشکی رو علاوه بر BMI، از دید آزمایش سلامت مهم می دونن. علاوه بر این، زنان به صورت میانگین، نسبت به مردان درصد بالاتری از چربی در بدن شون دارن و هم چربی بدن با بالا رفتن سن تمایل به افزایش داره.

این فرمول واسه کودکان و نوجوانان که در سن رشد قرار دارن مناسب نیس و تنها باید واسه افراد ۲۰ سال به بالا استفاده بشه.

جمع آوری: مجله اینترنتی زیگیل

منبع: phow.ir

منبع : parsi1.com

Leave a Reply

Your email address will not be published.Required fields are marked *