سلامتی

از کتوزیس چه می دانید؟ | بیماری

آکایران :کتوزیس، یه روش هدف دار کاهش وزن است.

بنا : کتوزیس، یه روند متابولیکی نرماله که بدن شما واسه حیاتش اونو انجام میده. وقتی که بدنتون کربوهیدرات کافی از مواد غذایی نگیره تا سلولاتون واسه تولید انرژی، اونا رو بسوزونن، به جای اون، چربی رو می سوزونه. اون وقت به عنوان بخشی از این روند، چیزی ساخته می شه بنام کتون.

اگه سالم هستین و یه رژیم غذایی متعادل دارین، بدن شما مقدار سوزوندن چربی کنترل می کنه، و معمولا کتون ساخته نشده و ازش استفاده نمی شه. اما وقتی که کالری مصرفی یا مقدار مصرف کربوهیدرات تون رو کاهش می دید، بدن شما واسه تولید انرژی از کتوزیس استفاده می کنه.

این مسئله، می تونه بعد از یه ورزش طولانی یا در طول بارداری هم اتفاق بیفته. واسه افراد گرفتار به دیابت کنترل نشده هم، کتوزیس نشونه نبود استفاده کافی از انسولینه. وقتی که کتونا جمع شن، کتوزیس می تونه خطرناک شه. سطوح بالای کتون، منتهی به کم آبی بدن می شه و تعادل مواد شیمیایی خون شما رو بر هم می زنه.

رژیمای غذایی کتوژنیک و کم کربو
کتوزیس، یه روش هدف دار کاهش وزن متداوله. برنامه های غذایی کم کربوهیدرات، اولین جزء از رژیم غذایی اتکینز و پالیو هستن که واسه سوخت رسانی به بدنتون روی پروتئین تاکید می کنن. کتوزیس، علاوه بر اینکه به بدنتون کمک می کنه چربی بسوزونه، می تونه باعث شه که کمتر احساس گرسنگی کنین و هم اینکه به حفظ عضلاتتون هم کمک می کنه.

واسه افراد سالمی که دیابت ندارن و باردار هم نیستن، کتوزیس معمولا بعد از ۳ یا ۴ روز مصرف کمتر از ۵۰ گرم کربوهیدرات در روز اتفاق میفته. این مقدار در حدود ۳ تیکه نون، یه فنجون ماست میوه ای کم چرب یا دو موز کوچکه. شما می تونین با روزه گرفتن هم کتوزیس رو شروع کنین.

ممکنه پزشکان، کودکان گرفتار به صرع رو تحت یه رژیم غذایی کتوژنیک (یه برنامه غذایی با چربی بسیار بالا، کربوهیدرات و پروتئین خیلی کم) بذارن، چون ممکنه این رژیم به جلوگیری از تشنج کمک کنه. بزرگسالان گرفتار به صرع، بعضی وقتا از رژیمای اصلاح شده اتکینز استفاده می کنن.

بعضی از تحقیقات نشون میده که رژیم غذایی کتوژنیک می تونه به کاهش خطر دچار شدن به بیماریای قلبی کمک کنه. تحقیقات دیگه نشون میده که رژیمای خیلی کم کربوهیدرات خاص به افراد گرفتار به سندرم متابولیک، مقاوم به انسولین و دیابت نوع ۲ هم می تونه کمک می کنن.

محققین مشغول مطالعه در مورد اثرات این رژیمای غذایی روی جوش، سرطان و سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCO) و بیماریای سیستم عصبی مانند فراموشی، پارکینسون و مریضی لو گهریگ هم هستن.

رژیم غذایی کتوژنیک خطر دچار شدن به بیماریای قلبی رو کاهش میکنه.

کتون هاتون رو آزمایش کنین
شما می تونین با آزمایش کتونا در خون یا ادرارتون بفهمین که چقدر کتون دربدنتان درجریانه. لازم نیس به دکتر مراجعه کنین. می تونین واسه بررسی ادرارتون در خونه، نوارهای تست بخرین. بعضی از دستگاه های تست قند خون می تونن کتونای خون شما رو اندازه گیری کنن. اگه نمی دونین که چیجوری و چه وقتی کتون هاتون رو آزمایش کنین، با دکتر یا مربی دیابتتان صحبت کنین. مقادیر بالای کتون، خطرناک هستن.

کتواسیدوز
وقتی که کتوزیس بیشتر از اندازه شه، کتواسیدوز اتفاق میفته. کتونا در خون شما جمع می شن، و خون اسیدی می شه. کتواسیدوز می تونه باعث کما یا مرگ شه!
وقتی که افراد گرفتار به دیابت انسولین کافی نگیرن، می تونن دچار کتواسیدوز یا کتواسیدوز دیابتی (DKA) شن. اونا هم اینکه می تونن وقتی که مریض یا زخمی هستن یا وقتی که بخاطر نبود مصرف مایعات کافی کم آب می شن، دچار کتواسیدوز دیابتی شن.

بعضی از آدمایی که دیابت ندارن هم ممکنه دچار کتواسیدوز شن. این مسئله بخاطر اعتیاد به الکل، گرسنگی یا تیروئید پر کار ایجاد می شه. در حالت عادی یه رژیم غذایی کم کربوهیدرات سالم، نباید باعث بروز مشکلی شه.

اگه این علائم رو دارین با پزشکتون تماس بگیرین:
• تشنگی یا خشکی دهن
• ادرار کردن زیاد
• احساس خستگی
پوست خشک یا برافروخته
• احساس ناراحتی در معده
• استفراغ
• مشکل تنفسی
• گیجی
• نفس با بوی میوه
• احساس درد در شکم

وقتی که دیابت دارین، استفراغ می تونه بسیار خطرناک باشه. با اینکه کتواسیدوز دیابتی معمولا به آرومی شروع می شه، اما استفراغ می تونه به این روند سرعت ببخشد. بطوریکه فقط در عرض چند ساعت اتفاق میفته! اگه بمدت ۲ ساعته که استفراغ می کنین، حتما با پزشکتون تماس بگیرین.
منبع: fitnessmagazine.ir 



منبع :

Leave a Reply

Your email address will not be published.Required fields are marked *