سلامتی

از چه نوع روغن هایی برای پخت و پز استفاده می کنید؟! | تغذیه سالم

روغن واسه پخت و پز

از روغن آووکادو گرفته تا روغن هسته انگور و روغن کنجد از شکلای جور واجور جور واجور روغنای پخت و پز هستن. در اواسط دهه ۸۰، به کار گیری واژگانی مانند “دوستدار قلب” و “رژیم مدیترانه ای” دلیل شد تا شکلای جور واجور جورواجور این روغنا در قفسه فروشگاه ها جای بگیرن.

بعضی روغن ها در گرما بالای ۱۰۰ یا ۲۰۰ درجه فارنهایت، نه ساختار خود رو از دست میدن و نه اکسید می شن و این به معنی تاثیرگذاری ساختار شیمیایی اونا هستش.
 
روغن دود می کنه، بعد استفاده می کنین؟
درجه گرمایی که روغن در اون شروع به فاسد شدن می کنه، به “نقطه دود” معروفه. روغن آووکادو با بالاترین نقطه دود، از جمله روغن هاییه که به دلیل غیر اشتعالی بودن و غنی بودن از ویتامین E خطر دچار شدن به بیماریای قلبی رو کاهش و به ایمنی بدن کمک می کنه.

از شیشه های تیره واسه نگهداری روغن استفاده کنین.
نکته مهم دیگه به کار گیری بطریای شیشه ای تیره به جای شکلای جور واجور پلاستیکی اونا هستش. چون این بطریا از تخریب روغن در برابر نور خورشید مراقبت می کنن.

یه قاشق چایخوری از هر نوع روغنی شامل ۵ گرم چربی و ۴۵% کالریه. چیزی که مهمه، چربی اشباع شده یا اشباع نشده روغنه. در واقع بعضی از چربیا واسه بدن به طور کاملً به درد بخور هستن. مانند روغن نارگیل که دارای چربی اشباع شده ی متوسطی به نام تری گلیسیرید است، که به معنی اون هستش که این روغن، در برابر اکسیداسیون در دمای بالا مقاومه که از این نوع روغنا واسه سرخ کردن استفاده می شه

از روغنای محلی و تازه به جای برنده های صنعتی استفاده کنین.
روغنای دیگری مانند روغن زیتون وجود دارن که عصاره اونا از راه فشار و بدون به کار گیری روشای شیمیایی به دست میان که این نوع روغنا واسه هر چیزی غیر از پخت و پز مناسب هستن و به خاطر ایمنی و سلامت اونا امروزه در بیشتر فروشگاه ها جهان عرضه می شن و تا الان روند رو به افزایشی در سبد خانوارای کشاورزی و تعاونیا داشتن.

منبع :

Leave a Reply

Your email address will not be published.Required fields are marked *