سلامتی

از چه سنی می توانیم به کودک خوراک میوه بدهیم؟ | رژیم غذایی

از چه سنی می تونیم به کودک خوراک میوه بدیم؟

از چه سنی می تونیم به کودک خوراک میوه بدیم؟

به گزراش ایران ناز بهترین زمان واسه میوه خوردن کودک وقتیه که معده ایشون خالی باشه.

شکی نیس که خوردن شکلای جور واجور میوه تاثیر زیادی در سلامت و تندرستی داره. به خاطر همین همون قدر که خوردن میوه واسه بزرگسالان لازمه، در کودکان هم مهمه. کودکان هم باید روزانه ۲ تا ۵ واحد میوه دریافت کنن، چون این گروه غذایی بخشی از نیاز اونا رو به مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها تامین می کنه. حالا خوبیش اینه چون بیشتر میوه ها خوشرنگ و خوشمره هستن و طعم شیرین دارن، مورد علاقه بیشتر کودکان هستن. پس خیلی راحت میشه با در نظر گرفتن خواص ویتامینی، معدنی و نیازای سنی کودک، اونا رو وارد برنامه غذایی کودک کرد اما نکته اینجاس که مصرف این گروه غذایی در بین کودکان باید با رعایت اصولی همراه باشه تا واسه کودکانی که سیستم گوارش حساسی دارن، مشکلی ایجاد نکنه. دکتر سید ضیاءالدین مظهری درباره اندازه مصرف، سن شروع، چگونگی مصرف و چند تا نکته مهم در مورد میوه ها پیشنهادایی داره که با رعایت اونا میشه با خیال راحت این گروه غذایی رو در اختیار کودکان قرار داد.

از چه وقتی به بچه ها میوه بدیم؟
کودکان از زمان تولد تا ۶ ماهگی تنها نیاز به شیر مادر دارن. از ۶ ماهگی و با شروع تغذیه تکمیلی که نوع غذا خوردن کودک از حالت مایع به لعابی، پوره، پوره سفت و غذای سفره تغییر می کنه، تغییرات تکاملی واسه دریافت مواد غذایی در کودک ایجاد شده و پس تنوع مصرف خوراکی ها هم شروع می شه اما این تنوع با مقدار کم یعنی یه قاشق مرباخوری شروع می شه و تا ۱۲ قاشق مرباخوری می رسه تا بدن نوزاد آنزیم لازم واسه هضم رو داشته باشه.  از اونجا که ممکنه کودکان زمینه حساسیت به میوه داشته باشن، باید مصرف رو با میوه هایی شروع کرد که زمینه ایجاد حساسیت ندارن. بهترین میوه ای که در چند هفته ابتدایی شروع تغذیه تکمیلی میشه وارد برنامه غذایی کودک کرد، آبمیوه رقیقه که کم کم به غلظت اون اضافه می شه. در مورد سبزیا هم بهتره تغذیه با آب هویجی که با آب سیب مخلوط شده شروع شه. کم کم و با بزرگ شدن کودک میشه میوه ها رو به صورت پوره و بعد تیکهای کوچیک در روند افزایش جویدن و بلعیدن وارد برنامه غذایی کودک کرد. آخرین میوه ای که در این روند باید وارد برنامه شه، مرکباته، چون مرکبات ممکنه حساسیت زا باشن. تنها انتخاب موجود در میان مرکبات آب لیمو شیرین است که اندازه حساسیت زایی اون از دیگر شکلای جور واجور مرکبات کمتره.

 بچه ها چه موقع از روز میوه بخورند؟
بهترنی زمان واسه خوردن میوه وقتیه که معده کودک خالی باشه. علاوه بر این، بهترین زمان خوردن میوه در صبحونه س. اگه آب مرکبات هنگام صبح به کودک داده شه، موجب افزایش اشتهای کودک می شه. اگه هنگام خوردن غذا میوه هایی که شامل ویتامین C هستن، به صورت آبمیوه به کودک داده شن، موجب افزایش آهن خون می شن. به جز صبحونه، میان وعده ها بهترین زمان به کار گیری میوه هستن. با در نظر گرفتن این که کم خونی فقر آهن یکی از مشکلات تغذیه ای کودکانه و یکی از دلایل اصلی اون به کار گیری برنامه غذایی غلطه، انتخاب میان وعده مناسب مانند شکلای جور واجور میوه همراه با خشکبار می تونه موجب افزایش آهن دریافتی شه. یادتون باشه که باید هنگام خوردن میوه در میان وعده به زمان صرف وعده اصلی دقت شه و دست کم تا ۱۲۰ دقیقه تا وعده اصلی فاصله داشته باشه. درمورد کودکانی که به کودکستان می رن، مصرف میوه هایی مانند سیب می تونه در جبران افت قند خون هم بسیار به درد بخور باشه. اینطوری به قدرت یادگیری اونا کمک کرده و اونا با نشاط بیشتری بازی می کنن.

 میوه واسه کودکان چاق ضرر داره؟
سرعت رشد کودکان در سال اول خیلی زیاده و وزن یه کودک یه ساله تقریبا ۳ برابر وزن اون هنگام تولده. از سال سوم به بعد سرعت رشد، کنه اما همیشگی می شه طوری که هرساله با در نظر گرفتن دختر یا پسر بودن بین ۲ تا ۳ کیلوگرم به وزن و بین ۶ تا ۸ سانتی متر به قد کودک اضافه می شه. به خاطر همین نیاز به غذا کمتر می شه اما مادران به اشتباه فکر می کنن، کودک دچار بی اشتهایی شده و با اصرار کودک رو مجبور به خوردن می کنن. این احتمال هست، وقتی آبمیوه یا میوه شیرین به کودک داده می شه، اونو به صورت بافت چربی ذخیره کنه. هر چند دریافت ۲ واحد میوه در تغذیه روزانه کودک برابر ۱۲ کیلوکالریه، درحالی که یه شیرینی گل محمدی برابر ۱۵۰ کیلوکالریه. پس پیشنهاد می شه، در مورد کودکان چاق به جای منع مصرف میوه، خوراکیایی مانند تنقلات، شیرینیا و شکلات از برنامه غذایی کودک حذف شه.

پوست میوه ها رو باید واسه کودکان گرفت؟
پوست میوه، هم می تونه بعضی مواد مغذی رو به بدن کودک برسونه و هم مواد سمپاشی شده رو وارد بدن اون کنه. پس بعضی میوه ها که پوست شون شامل فیبرهای نامحلوله، به دلیل نفاخ بودن و هم به دلیل اون که کودکان نمی تونن اونا رو خوب بجوند، بهتره پوست گرفته شن. هم اینکه پیشنهاد می شه، پوست میوه های وارداتی که شامل مواد نگهدارنده هستن، گرفته شه. باتوجه به فصل گرما و امکان رشد عوامل مریض کننده در میوه ها هم بهتره میوه ها در این فصل تا حد امکان بدون پوست مصرف شن. 

روزی چقدر میوه بخورند؟
اندازه مصرف میوه نه در بین کودکان و نه در میان بزرگسالان واحد دقیقی نداره. کودک تو یه سالگی روزانه هزار کیلوکالری دریافت می کنه و به ازای هر سال، ۱۰۰ کیلوکالری بر اندازه دریافت انرژی اش اضافه می شه که ۵۰ تا ۶۰ درصد از این انرژی از راه منابع قندی مرکب، ۱۵ تا ۲۰ درصد از راه پروتئینا و بقیه از راه چربیا باید تامین شه. پس بخشی از قند دریافتی رو میشه به صورت میوه به کودک داد که به ازای ۱۰۰ گرم میوه، ۱۵ گرم ماده قندی هست و در هرگرم قند هم ۴ کیلوکالری انرژی داره. به هر حال مصرف میوه باید به حدی باشه که کودک دچار مشکل نشه. نکته قابل اهمیت اون هستش که باید از دادن نوبرانها به کودکان دوری کرد چون ممکنه سمپاشی اونا درست انجام نشده باشه و ایجاد مسمومیت کنه. از طرف دیگه، والدین می تونن واسه ایجاد تنوع در خوردن میوه، اونا رو به صورت کوچیک خرد کرده، به صورت سالاد میوه درآورده و با ریختن کمی آب لیمو، کشمش، دانه ها و مغزها یه میان وعده بسیار دلچسب جفت و جور کنن.

 چه میوه هایی حساسیت زا هستن؟
حساسیت در اثر عوامل ژنتیک -که سیستم ایمنی بدن رو دچار مشکل می کنه- ایجاد می شه. در میان غذاهای جور واجور حساسیت زا بخشی از میوه ها هم قرار دارن. بعضی از این میوه ها عبارتند از: توت فرنگی، کیوی و نارنگی. در مورد توت فرنگی به دلیل خلل و فرجی که در این میوه هست معمولا شستشو اون درست انجام نمی شه و به خاطر همین ممکنه علاوه بر ایجاد حساسیت، مسمومیت هم بسازه. پس در مصرف این میوه واسه کودکان باید احتیاط کرد.

چیجوری میوه ها رو بشوییم؟
واسه شستن میوه ها باید آب تمیزی در اختیار داشته باشیم. پس از چند بار شستن با آب، باید میوه رو با ماده ضدعفونی کننده مورد تایید وزارت بهداشت شست وشو داد. کافیه یه قاشق مرباخوری از محلول ضد عفونی رو در  ۱۰ لیتر آب مخلوط کرده و چند دقیقه ای صبر کنین، بعد میوه ها رو بشورید. از اونجا که میوه های تابستونی بیشتر با پوست خورده می شن، لازمه در شستشو اونا دقت کافی داشته باشین.

تشنگی کودک رو با میوه برطرف نکنین!
با وجود اون که درصد خیلی از بدن کودکان رو آب تشکیل میده، ذخیره آب بدن شون کمه و با تعریق زیاد تابستونی و اسهال و استفراغ آب بدن شون از بین میره و دچار کم آبی می شن که درصورت برطرف نشدن، مشکلات زیادی رو واسه کودک به وجود می آورد. بهترین راه رفع تشنگی واسه کودکان آب و مخلوط آبمیوه و آبه چون وقتی بدن به آب نیاز داره، دادن موادی شامل قند مثل میوه ها تشنگی رو خوب برطرف نمی کنه و کودک فقط با خوردن آب می تونه الکترولیتای از دست رفته از راه تعریق رو به دست آورد.

منبع :

Leave a Reply

Your email address will not be published.Required fields are marked *