سلامتی

از چربی های لجباز بدنتان رها شوید | تغذیه سالم

از چربیای لجباز بدنتون رها شید

از چربیای لجباز بدنتون رها شید

نابود کردن چربی های بعضی از قسمتای بدن تون شاید به نظر شما کار سختی بیاد و حتی با رژیم و ورزش هم از بین نره. خیلی راحت با دستورات زیر این چربیای سمج بدن تون رو آب کنین.

کلی وزن کم کردین، خوشحالید و منتظرید هر بار روی ترازو می رید عدد کمتری ببینین اما ترازو با شما راه نمیاد و هر بار روی یه عدد گیر می کنه. انگار دیگه دلش نمی خواد تکون بخوره و هر روز که خودتون رو وزن می کنین بازم همون عدد دیروز رو می بینین. اینجاس که می گن بدن تون ایست کرده و دیگه وزن کم نمی کنین. این جمله بدترین چیزیه که پس از یه رژیم سخت و غیر قابل تحمل می شنوین.

این مشکلیه که خیلی از کسائی که رژیم لاغری گرفتن اونو تجربه کردن. همون موقعه که ناامیدی رخ نشون میده و خیلیا دوباره بر می گردن سر خونه اول و همون وزن اولیه. اما دلیل این ایست کاهش وزن چیه و چه عواملی باعث می شه دیگه بدن وزن کم نکنه؟

به چه دلیل بدن در مقابل کاهش وزن وای میسته؟

چاقی و اضافه وزن از جمله مشکلات شایعیه که در بیشتر جوامع میشه این مشکل رو به روشنی دید چون که رژیمای غذایی جور واجور، مکملا و حتی روشای نادرست در بسیاری موارد واسه سریع تر لاغر شدن یا تسریع در رسیدن به وزن ایده آل استفاده میشن. نکته مهم اینکه افراد با محدود کردن بی اندازه و حساب دریافت کالری تلاش می کنن به وزن ایده آل خود دست پیدا کنن؛ غافل از اینکه وضعیتی به نام کفه یا plateau effect در اونا به وجود میاد. تئوریای مختلفی درباره ایجاد این شرایط مطرح می شه، یکی از فرضیه ها ایست وزنیه.

پلکانی  وزن کم کنین

در مورد ایست وزنی این موضوع رو میشه گفت که این حالت بیان کننده اینه که رژیم غذایی به دلیل افت شدید متابولیسم دیگه نقشی در کاهش وزن افراد نداره. بهترین راه حل واسه مقابله با این روند، کاهش وزن به شکل پلکانیه. به عبارت ساده تر افراد باید انرژی دریافتی شون رو به طور منطقی محدود کنن که به اندازه ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلوکالری در روز (بسته به اندازه و شدت چاقی افراد) است. شما با کمک این روش می تونین تا حدود خیلی از افت متابولیسم پیشگیری کنین. این محدودیت باعث می شه تا شما بین دو تا چهار کیلوگرم در ماه کاهش وزن داشته باشین.

واسه آب کردن چربیای اضافی از ویتامینا کمک بگیرین

از جمله موارد مهم دیگری که می تونه در جلوگیری از عارضه های کاهش وزن اثر داشته باشه، توجه به پیشگیری از کمبودهای ویتامینی و مواد معدنی لازمه. اگه اندازه انرژی روزانه دریافتی در زنان و مردان به ترتیب کمتر از ۱۸۰۰ و ۱۲۰۰ کیلوکالری در روز باشه، مصرف مکمل واسه پیشگیری از کمبودها لازمه.

زمان بندی رو جدی بگیرین

کمبود آهن در زنائی که در سنین باروری هستن، بسیار شایعه. خانمایی که گرفتار به کم خونی هستن پیشنهاد می شه از مکمل استفاده کنن. مصرف مکمل اونم با معده خالی بهترین جذب رو بوجود میاره ولی ممکنه این نوع مصرف منتهی به مشکلات گوارشی شه. در صورت بروز اینجور عوارضی پیشنهاد می شه مکمل رو همراه با غذا مصرف کنن که باعث کاهش زیادی در کیفیت جذب اون می شه.

کلسیم هم از جمله مهم ترین مکملای مصرفی در زنان و مردان مخصوصا در سنین بالای ۴۰ ساله که در بیشتر موارد واسه پیشگیری از استئوپورز یا پوکی استخون مصرف می شه. بهترین زمان مصرف این مکمل همراه غذا مخصوصا بعد از شامه.

مکملایی که شامل ویتامینای گروه B هم هستن، بهتره بعد از اولین وعده غذایی یعنی صبحونه خورده شن تا بهترین کارکرد رو واسه بدن به وجود بیارن.

چاقی و اضافه وزن, کمبود آهن

مصرف اودیه ها در افزایش سوخت و ساز بدن شما بسیار موثر هستن

واسه آب کردن چربیای اضافی تون فعالیت بدنی رو چاشنی کار کنین

ورزش و فعالیت فیزیکی هم می تونه به طور اصولی و هم جهت با حفظ سلامت، واسه رسیدن به وزن ایده آل بسیار اثر داشته باشه. چون که فعالیت فیزیکی باعث حفظ عضلات می شه و از تحلیل رفتن اونا در بین روند کاهش وزن پیشگیری می کنه. ورزش و فعالیت جسمی نه فقط از تحلیل رفتن عضلات پیشگیری می کنن بلکه مانع افت سوخت و ساز بدن در بین کاهش وزن می شن.

حواس تون فقط به کاهش وزن نباشه!

تا حالا شده که با خود فکر کنین به چه دلیل به دنبال کاهش وزن هستین؟ خیلی از افراد جنبه سلامت اونو در نظر می گیرن و بعضیا به فکر ظاهر هستن. اما یادتون نره اگه وزن تون بدون پایه کاهش پیدا کنه نه خبری از سلامت هستش و نه از ظاهری دلپذیر. با رسیدن به وزن دلخواه تون و نبود توجه به کمبودهای محتمل طی رژیمای کاهش وزن مطمئنا دچار عوارضی مثل ریزش مو، خشکی پوست، یبوست شدید، زخمای گوشه لب، التهاب زبون و حتی تاری دید میشین.

تیروئید یا سموم آزاد شده!

روی بافتای چربی ترکیبات سمی هست که اگه وزن به شدت کاهش پیدا کنه، این سموم از بافت آزاد می شن. با آزاد شدن سموم اختلالی در متابولیسم بدن ایجاد می شه که عواقبی مانند کاهش سوخت و ساز بدن به دنبال داره. به خاطر همین روند کاهش وزن رو دچار مشکل و حتی متوقف می کنه. از طرف دیگه بعضی از افراد فکر می کنن محدودیت شدید انرژی شدیدا باعث کاهش کارکرد تیروئید و به دنبال اون کاهش متابولیسم بدن می شه که این نقش موثری در ایجاد معطلی در کاهش وزن افراد داره.

۱+۱۲ راه حل واسه کاهش وزن حرفه ای

پیشنهاد کارشناسان تغذیه واسه آدمایی که گرفتار هم اینکه وزن و چاقی هستن، رعایت اصول زیر واسه داشتن وزنی مطلوب و حفظ سلامت بدنه:

۱. از رژیم غذایی جور واجور و متعادل که به صورت اختصاصی واسه شما به وسیله یه متخصص تغذیه طراحی شده، استفاده کنین.

۲. از حذف گروه های غذایی دوری کنین و در طول روز مقادیر مشخصی از تموم گروه ها مثل نون و غلات، میوه و سبزیجات، لبنیات کم چرب، گوشتا و حتی روغنا استفاده کنین.

۳. فعالیت فیزیکی با یه برنامه مشخص و تعیین شده در طول هفته داشته باشین.

۴. در صورت نبود دچار شدن به پرفشاری خون و مریضی کلیوی دست کم روزانه هشت لیوان آب بخورین.

۵. فکر نکنین با کم شدن دریافت انرژی به وزن دلخواه تون می رسید بلکه این کار شما رو دچار ایست وزنی خواهدکرد.

۶. کاهش وزن مجاز در طول ماه داشته باشین و از رژیمای پروتئینی و غیر اصولی که باعث از دست دادن آب بدن می شن، دوری کنین چون که اثر این نوع رژیمای غذایی بسیار کوتاهه و به سرعت وزن از دست رفته حتی بیشتر قبل برمی گرده.

۷. در رژیمای کاهش وزن از ادویه جات به اندازه متعادل استفاده کنین. مصرف اودیه ها در افزایش سوخت و ساز بدن شما بسیار موثر هستن.

۸. رژیمای تک خوری کمکی به کاهش وزن شما نمی کنن و حتی باعث کمبودهایی در بدن می شن که بعضی وقتا مشکلات جبران ناپذیری رو به دنبال دارن.

۹. چای سبز به دلیل تاثیر قابل توجه در افزایش سوخت و ساز بدن و سوزوندن چربیا می تونه در رژیمای کاهش وزن اثر داشته باشه؛ مخصوصا در زمان ایجاد توقف در روند کاهش وزن یا به عبارت ساده تر ایست وزنی.

۱۰. اگه در طول رژیمای کاهش وزن دچار حالت ایست وزنی شدید، تلاش کنین با افزایش فعالیت فیزیکی و تغییر در نوع رژیم زیر نظر یه متخصص تغذیه هرچه سریع تر از این حالت رهایی یابید و روند کاهش وزن مناسبی رو تجربه کنین.

۱۱. سبزیجات بخش مهمی از رژیمای کاهش وزنه. مصرف نوع خام یا بخارپز اونا به خاطر تامین فیبر یا حفظ آب بدن می تونه در کاهش مشکلات رژیم های کاهش وزن مانند یبوست بسیار موثر بکنه.

۱۲. میوه ها رو به مقدار تعیین شده در رژیم غذایی تون استفاده کنین و از زیاده روی در مصرف میوه ها دوری کنین. هر واحد میوه شامل ۶۰ کیلوکالریه و زیاده روی در مصرف اونا هم می تونه یکی از دلیلای نبود موفقیت در کاهش وزن باشه. در عین حال تلاش کنین میوه هایی جور واجور با رنگای جور واجور استفاده کنین.

داروهای کاهش وزن معجزه نمی کنن

به کار گیری داروها و جراحیای کاهش وزن فقط با صلاحدید متخصص مجازه و استفاده خودسرانه و بدون دلیل از هر دارو یا اصرار در جراحی به خاطر رسیدن به هدف می تونه باعث به وجود اومدن مشکلات جدی در سلامت شما باشه. تلاش کنین با طبیعی ترین روش ممکن یعنی رژیمای کاهش وزن همراه فعالیت فیزیکی به وزن مطلوب برسین و فقط در صورتی سراغ داروهای مجاز برید که دکتر معالج شما پیشنهاد ای در این مورد داشته باشه.

.

منبع : ۷ganj.org

Leave a Reply

Your email address will not be published.Required fields are marked *