سلامتی

از چربی خون بیشتر بدانیم | بیماری

: از چربی خون بیشتر بدونیم

: از چربی خون بیشتر بدونیم

از چربی خون بیشتر بدونیم

دانستنیهای پزشکی

ارسال دیدگاه
۲,۶۳۶ بازدید

چربی خون شکلای جور واجور مختلفی داره که معروف ترین اونا HDL اچ دی ال  وLDL ال دی ال وتری گلسیریده.

بیشتر انسدادهای رگای خونی به وسیله ال دی ال (چربی بد) ایجاد می شه .

به دنبال انسداد رگ سکته قلبی و سکته مغزی ایجاد می شه .

اچ دی ال ، چربی خوب هستش که از ایجاد مریضی قلبی جلوگیری می کنه .

در خانمای جوون اندازه کلسترول پایینه ولی بعد از دوران یائسگی اندازه کلسترول خون زیاد میشه.

کلا خانوما نسبت به آقایون اندازه کلسترول بالاتری دارن. بهتره مردان بالای ۳۵ سال و خانمها بالای ۴۵ سال چربی خون خود رو به طور مرتب چک کنن.

 

عوامل موثر در افزایش چربی خون:

۱-افزایش مصرف مواد غذایی شامل چربی بالا

۲- قند خون بالا

۳- کم کاری غده تیروئید

۴-مصرف الکل

 

علامتای چربی خون بالا:

چربی خون بالا معمولاً علامت زیادی نداره . ممکنه در بعضی افراد لکه های زردرنگ در دور و بر چشما و در طول تاندون آشیل در مچ پا دیده شه .

 

تشخیص چربی خون بالا:

تشخیص چربی خون بالا به وسیله آزمایشات خون انجام می شه .

بهتره ۱۲ ساعت قبل از انجام آزمایش ، چیزی نخورین . شب قبل از آزمایش ، خوب بخوابین . استرس نداشته باشین.

 

اثرات چربی خون بالا:

*افزایش خطر بیماریهای قلبی – عروقی

*افزایش فشارخون

*التهاب لوزالمعده ، التهاب کبد یا هپاتیت

*ایجاد سرطان

*فراموشی، گیجی و خواب آلودگی

* ایجاد سنگه های کیسه صفرا

 

جهت کنترل چربی خون بالا به موارد زیر به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین:

الف- رعایت رژیم غذایی

 

انجام تغییرات زیر در رژیم غذایی می تونه در کاهش چربی خون بالا اثر داشته باشه:

۱- به جای مصرف غذای سرخ شده از غذای کباب شده استفاده کنین.

۲- از لبنیات کم چرب یا بدون چربی استفاده کنین.

۳- چربیای اضافی رو از خوراکا و غذاهای گوشتی خط بزنین.

۴- مصرف شیرینیا، کلوچه و کیکا رو محدود کنین.

۵- مصرف غذاهایی که کلسترول بالا دارن مثل تخم مرغ و گوشت قرمز رو محدود کنین.

۶- از غذاهای شامل فیبر بالا دارن مثل میوه جات و حبوبات ونان سبوس دار استفاده کنین.

۷- روغن زیتون رو جانشین روغنای دیگه کنین.

۸- از روغنای جامد ، روغن نارگیل و روغن نخل استفاده نکنین.

 

یادتون باشه که می تونین خطر دچار شدن به بیماریهای قلبی و عروقی رو با ایجاد تغییرات در رژیم غذایی خود کم کنین .

 

ب- کنترل وزن

وزن بالا دلیل افزایش کلسترول و تری گلیسرید در خون می شه ویکی از عوامل مهم در دچار شدن به مریضی قلبیه اگه زیاد شدن وزن دارین باید وزن خود رو کم کنین.

ورزش کردن مخصوصا در افراد چاق دلیل کاهش کلسترول خون و تنظیم چربی خون می شه

 

ج- مصرف دارو

دارو درمانی در افراد سن بالا و دیابتی و کسائی که خطر بالای دچار شدن به بیماریهای قلبی عروقی رو دارن باید هرچه سریعتر طبق دستور دکتر شروع شه.

 

* به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین: فشار خون بالا به دیواره رگها آسیب وارد کرده و منتهی به تسریع رسوب ذرات چربی در دیواره رگها می شه.

 

.

منبع :

Leave a Reply

Your email address will not be published.Required fields are marked *