سلامتی

از چاقی و افزایش وزن رنج می برید؟ | چاقی

از چاقی و زیاد شدن وزن رنج می برید؟

شاید شمام از آدمایی هستین که سالیان طولانی از چاقی و زیاد شدن وزن رنج می برید. خیلی از آدمایی که سالها با مشکل رژیم غذایی و هم چاقی درگیرن از شمارش کالری مواد غذایی خسته شدن و بدنبال راه حلی می گردن که بدون شمارش کالری مواد غذایی وزن خود رو کاهش داده لاغر شدن بدون شمارش کالری شاید شمام از آدمایی هستین که سالیان طولانی از چاقی و زیاد شدن وزن رنج می برید.

اگه شما در اثر مصرف یه رژیم پرچرب گرفتار به اضافه وزن گشته اید، بهترین راه واسه کنترل وزن محدود کردن چربی گذشته تونه. در این حالت ، بررسیهای مطالعاتی نشون میده که می تونین کربوهیدرات رو آزادانه تر استفاده کنین. ولی یه اینجور رژیمی هم به هرحال در خیلی از موارد لازمه وزن کردن و یا آزمایش مواد غذایی مصرفی و یا دست کم مطالعه برگه های شامل اطلاعات تغذیه ای مندرج روی بسته های غذاییه.

لازم بذکره که موقع به کار گیری رژیم غذایی پرکربوهیدرات،کربوهیدرات مصرفی تون باید از نوع پیچیده باشه. ماننددانهای کامل و غلات سبوس دار و پاستا سبوس دار و میوه جات و سبزیجات.

اگه شما ذائقه شیرینی دوست دارین و یا غذاهای کم ارزش فست فود رو دوست دارین ، پس رژیم گرفتن واسه شما به معنی ایجاد تغییرات اساسی در رژیمتانه و یه راه حل واسه تغییر کمتر و راحت تر بودن اینه که هرچه می خواین بخورین ولی در مقادیر کوچیک و کم.

این کار هم نوع دیگری از شمارش کالریه یعنی هرچند به کنترل وزن و یا اندازه گیریای غذایی نمی پردازید ولی فقط دوسوم یا نصف اون چیزی که معمولا می خوردید رو مصرف می کنین . از مشکلات این روش اینه که احساس گرسنگی می کنین و هم ذائقه شما به طرف لذت از غذاهای سالم تر اصلاح نمی شه.

علاوه بر این که این کم کردن حجم بدون مشاوره متخصصین مخصوصا در افراد چاق تقریبا غیر ممکنه.

در به کار گیری رژیمهای بدون شمارش کالری، با اضافه کردن مقادیر فراوون از سبزیجات کم کالری و سالاد، شانس موفقیت خودتون رو بالا می برید چون که این مواد به افزایش احساس سیری در شما کمک می کنن.

آخرین راه حلی که می تونین امتحان کنین افزایش فعالیت بدنی تونه، اگه روزانه چند صدکیلو کالری اضافه تر بسوزونین ( مانند: یه ساعت دوچرخه سواری)، می تونین بدون تغییر زیاد در عادات غذایی تون ، وزنتون رو کم کنین.

ولی در عمل، بهترین راه ترکیب کردن فعالیت بدنی با یه رژیم کم کالری و کم چرب متعادله. نکته ای که من همیشه به بیماران یادآور میشم آنست که کاهش وزن رو شاید شما بتونین خودتون هم تجربه کنین ولی مهم آنست که با کمترین مشکلات یه کاهش وزن همیشگی رو واسه خود برنامه ریزی کنین. راههایی وجود دارن که شما رو در این مورد کمک می کنن تا این کار رو بدون دردسر انجام بدین.

تحقیقات تحقیقاتی انجام شده نشون داده که بیشتر افراد دارای اضافه وزن می تونن بدون اینکه حتی فرقی احساس کنن به طورمیانگین ۴۵۰ کیلوکالری رو از رژیم غذایی شون کم کنن، که این کاهش انرژی دریافتی منتهی به کاهش وزن حدودا نیم کیلو در هفته می شه. اینجا ذکر این نکته لازمه که بدیش اینه و یا حالا خوبیش اینه کنترل وزن در دراز مدت بیشتر با غذا خوردن طبق یه الگوی سالم و فعالیت بدنی بیشتر ، ممکن می شه.

نگاه داشتن وزن کم شده

دو موردی که افراد چاق در دراز مدت از اون ترس دارن : وزن کردن خود و اندازه گیریای همیشگی کل غذاشون از راه مراجعه همیشگی به راهنماهای کالری/چربیه. این کارا می تونن کسل کننده و وقت گیر باشه و پس به طور کامل مشخصه که هر کسی، دنبال آسونترین راه واسه کاهش وزن است.

تجربیات کلینیکی ما نشون دهنده آنست که انجام کارای نامبرده واسه ۱-۲ هفته خوب و خوبه ، به درستی دونستن اندازه انرژی ۱ واحد پنیر و یا ۱۰۰ میلی لیتر از بستنی جالبه.

چراکه دونستن یه مقدار اطلاعات شانس شما رو در لاغر شدن و نگهداری رژیم، زیاد می کنه. حتی اگه بخواین از رژیم یه کتاب هم پیروی کنین بازم دست کم مجبور به اندازه گیری و آزمایش بعضی از شکلای جور واجور غذایی می باشین. یکی دیگه از فواید این کار اینه که پس از کم یه مدت شما میدونید اندازه هر واحد غذایی چیجوریه و به طور وسیع تری می تونین در مورد اینکه چیجوری باید غذاتون رو نسبت به قبل کم کنین، و یا از کدوم غذا دوری کنین و کدوم غذا رو آزادانه بخورین، نظر بدین.

بعضی وقتا این به نام سیستم چراغ راهنمایی (traffic light system) هستش که شکلای جور واجور غذاها در سه گروه، طبقه بندی شدن. غذا خوردن به این روش باید منتهی به لاغر شدنی سالم و راحت و هم نگهداری دراز مدت وزن شه. استفاده ازچند نکته ساده واسه کاهش چربی دریافتی هم شما رو دریافتن راه راحت تر واسه کاهش وزن کمک می کنه.

اما در هر صورت یه رژیم طبیعی کم چرب و پرکربوهیدرات و استفاده کمتر از غذاهای فر بیاری شده، آسونترین و قابل اعتماد ترین راه واسه لاغری و حفظ وزنه و هم این رژیم یه روش سالم و تغذیه ای هستش. انجمنای علمی تخصصی هم معمولا با این روش به طور کامل موافق هستن.

علاوه بر این بیشتر متخصصین تغذیه هم رژیم کم چرب و پرکربوهیدرات رو تایید می کنن.

البته من باید اعتراف کنم که به کار گیری یه رژیم پرپروتئین و کم کربوهیدرات، ممکنه که در کوتاه مدت آسون تر از رژیم کم چرب و پر کربوهیدرات باشه علاوه بر اینکه انگیزه شما رو واسه کاهش وزن بدلیل جواب سریعتر تحریک می کنه ولی باید بدونیم علاوه بر مشکلات مصرف زیادتر از اندازه پروتئین مخصوصا در بیماران مستعد به مشکلات کلیوی ، نگهداری دراز مدت وزن با به کار گیری این رژیم بدلیل اختلاف این نوع رژیم با روش عادی زندگی امکان نداره.

.

منبع :

Leave a Reply

Your email address will not be published.Required fields are marked *