سلامتی

از پوکی استخوان چه میدانید؟آنچه که لازم است بدانید | بیماری

: از پوکی استخون چه می دونین؟اون چیزی که لازمه بدونین

: از پوکی استخون چه می دونین؟می دونین چه نشونه هایی داره؟می دونین به چه دلیل ایجاد میشه؟می دونین دلیل بوجود آمدنش چیه؟می دونین چیجوری میشه از اون پیشگیری کرد؟می دونین چیجوری اونو درمان میکنن؟می دونین چه خطراتی داره؟و خیلی چیزای دیگه که از پوکی استخون نمیدونین و در ادامه با اونا آشنا میشین.

پوکی استخون (Osteoporosis) مریضی شایعیه که باعث ضعیف شدن استخوانا شده و خطر شکستگی استخون ها رو زیاد می کنه. زمانیکه شما دچار پوکی استخون هستین، با افتادنای عادی و یا ضربه های معمولی و یا در مراحل شدید حتی با یه سرفه ممکنه استخواناتون بشکنه. شکستگیای مربوط به پوکی استخون معمولا در لگن، مچ دست و ستون فقرات اتفاق می افته.

پوکی استخون در زنان و مردان و همه نژادهای جور واجور آدما رو اتفاق می افته با اینحال افراد سفید پوست و زنان آسیایی (مخصوصا زنان بعد از سن یائسگی) در خطر بیشتری واسه دچار شدن به این مریضی هستن.

داروها، رژیم غذایی سالم و ورزش می تونن در پیشگیری و درمان این مریضی کمک کنن.

علایم پوکی استخون

پوکی استخون معمولا در مراحل اولیه علامت خاصی نداره و علایم اون کم کم یعد از اینکه مریضی پیشرفت کرد خود رو نشون میدن، بعضی از علایم شایع شامل:

  • درد مفاصل
  • مشکل در ایستادن
  • مشکل در راست نشستن
  • کوتاه شدن قد با گذشت زمان
  • آسون شکستگن استخون با ضربات کم شدت

هرچند پوکی استخون بخودی خود دردناک نبوده، اما شکستن استخون در اثر پوکی استخون دردناکه، عادی ترین شکستگی استخون در این مریضی شکستن استخوانای ستون فقراته.

دلایل دچار شدن به پوکی استخون و افراد در خطر پوکی استخون

همونطور که گفتیم پوکی استخون وقتی اتفاق می افته که تولید استخوانای جدید با مرگ استخوانای قدیمی برابر نیس، در این حالت تراکم استخون شما کم شده و شما دچار پوکی استخون میشین.عواملی که در دچار شدن به این مریضی نقش اجرا می کنن، شامل پنج دسته خطرات و عوامل تغییر ناپذیر، سطح هورمونی، عوامل تغذیه ای، مصرف داروهای استروئیدی و بقیه داروا و سبک زندگی می شن.

خطرات و عوامل تغییر ناپذیر و پوکی استخون

  • جنسیت شما، زنان بیشتر از مردان در خطر دچار شدن به این مریضی هستن.
  • سن، افراد سن بالا بیشتر از بقیه در خطر این مریضی هستن.
  • نژاد، افراد سفیدپوست و هم اینکه آسیاییا در خطر بیشتری قرار دارن.
  • سابقه خانوادگی، دچار شدن پدر و مادر و آبجی و بردار به پوکی استخون خطر ابتلای شما رو هم افازیش میده.
  • اندام شما، افرادیکه اندام کوچیکی دارن در خطر بیشتری واسه دچار شدن به مریضی قرار دارن، چراکه ممکنه ساخت استخون در این افراد کم تر باشه.

سطوح هورمونی و پوکی استخون

  • هورمونای جنسی، کاهش سطح هورمون استروژن در یائسگی یکی از مهم ترین عوامل دچار شدن به پوکی استخوانه. هم اینکه سطح استروژن در خانوما هنگام درمان با بعضی از راه های درمان سرطان هم کم میشه. در مردان، سطح تولید تستوسترون با گذشت زمان کم میشه و هم اینکه بعضی از شکلای جور واجور درمانای سرطان پروستات هم باعث کاهش سطح تستوسترون می شه، این کاهش سطح هورمونای جنسی در زنان و مردان می تونه باعث ضعیف شدن استخوانا شه.
  • مشکلات تیروئیدی، مقدار زیاد هورمون تیروئید می تونه باعث ضعف استخوانی شه. وقتی هورمون تیروئید خون شما زیاده که شما تیروئید پرکار داشته و یا اندازه زیادی دارو واسه درمان کم کاری تیروئید دریافت میکنین.
  • بقیه غدد، پوکی استخون با بیماریای غدد دیگه از جمله پاراتیروئید پرکار و غدد آدرنال هم در ارتباطه.

عوامل تغذیه ای و پوکی استخون

  • کمبود دریافت کلسیم، این کمبود اگه دراز مدت باشه می تونه باعث دچار شدن به پوکی استخون شه.
  • مشکلات خوردن، افردایکه دچار مریضی کم اشتهایی هستن، در خطر بیشتری واسه دچار شدن به پوکی استخون هستن. دریافت غذای کم می تونه اندازه کلسیم در بدن رو کم کنه. هم اینکه بی اشتهایی می تونه باعث توقف قاعدگی در زنان و به طبع اون افزایش خطر دچار شدن به پوکی استخون هستن.
  • جراحی دستگاه گوارش، افرادیکه با جراحی اندازه معده خود رو کاهش داده، عمل بای پس معده انجام میدن و یا بخشی از روده رو بر میدارند، درخطر بیشتری واسه دچار شدن به پوکی استخون هستن.

مصرف داروهای استروئیدی و بقیه داروا و پوکی استخون

مصرف دراز مدت داروهای کورتیکواستروئید از جمله پردنیزون و کورتیزون، با ساخت استخون تداخل داره. هم اینکه پوکی استخون با بقیه داروئه از جمله:

  • داروهای پیشگیری و درمان تشنج
  • داروهای پیشگیری و درمان افسردگی
  • داروهای پیشگیری و درمان رفلاکس معده
  • داروهای پیشگیری و درمان سرطان
  • داروهای پیشگیری و درمان رد پیوند اعضا

سبک زندگی و پوکی استخون

  • کم تحرکی، افرادیکه تموم مدت نشسته بوده و کم جنب و جوش هستن، در خطر بیشتری واسه دچار شدن به مریضی پوکی استخون هستن.
  • افراد الکلی، مصرف منظم الکل می تونه خطر ابتلای شما به مریضی پوکی استخون رو زیاد کنه.
  • سیگار کشید، هرچند دلیل اصلی تاثیر سیگار بر پوکی استخون معلوم نیس، اما تحقیقات نشون میدن که پوکی استخون و مصرف سیگار با هم در رابطه هستن.

تشخیص پوکی استخون

تراکم استخون شما یا تستای مربوط به این مریضی از جمله تست با اشعه ایکس مشخص می شه. افراد بالای ۶۵ سال، افراد یائسه، مبتلایان به بیماریای تیروئید، کبد، کلیه، دیابت نوع ۱ و افرادیکه سابقه این مریضی رو در خونواده شون دارن باید تست تراکم استخون بکنن.

درمان پوکی استخون

بیشتر درمانایی که واسه پوکی استخون انجام می شن در جلوگیری از کاهش تراکم استخون و پیشگیری از شکستگی استخون به درد بخور هستن. بعضی از شکلای جور واجور پوکی استخون با رژیم غذایی و تغییرات سبک زندگی قابل مدیریت هستن. بقیه روشای درمانی به کار گیری دارو بوده که باید به وسیله دکتر تجویز شه. این درمانا می تونن شامل:

  • ورزشایی که باعث تقویت ماهیچه ها می شن
  • ترک سیگار
  • داروهای درمان پوکی استخون مثل و هم اینکه بعضی از شکلای جور واجور هورمونا
  • تزریق داروهایی واسه خانوما که خطر شکستگی رو کاهش میدن
  • دوری از مصرف الکل
  • مکملای شامل کلسیم و ویتامین D

پیشگیری از دچار شدن به پوکی استخون

سه عامل واسه حفظ سلامت استخون ها بسیار مهم هستن، این عوامل شامل دریافت اندازه مناسب کلسیم، دریافت اندازه مناسب ویتامین D و ورزش منظم هستن. روشای پیشگیری از پوکی استخون و رعایت این سه عامل مهم شامل:

  • دریافت کلسیم کافی، از دریافت اندازه کافی کلسیم مطمئن شین. بعضی از تحقیقات این اندازه کافی رو ۱۰۰۰ میلی گرم در روز واسه افراد زیر ۵۰ سال و ۱۲۰۰ میلی گرم در روز واسه افراد بالای ۵۰ ساله. این کلسیم رو می شه هم از راه مکمل و هم از راه بعضی از خوراکیا تامین کرد. واسه آشنایی با خوراکیای شامل کلسیم مقاله غذاهای به درد بخور واسه سلامت استخون رو بخونین.
  • ویتامین D، از دریافت ویتامین D کافی مطمئن شین. بعضی از تحقیقات اندازه کافی ویتامین D رو ۴۰۰-۸۰۰ IU در روز واسه افراد زیر ۵۰ سال و ۸۰۰-۱۰۰۰ IU واسه افراد بالای ۵۰ ساله. واسه آشنایی با ویتامین D و خوراکیای شامل اون این مقاله رو بخونین.
  • ورزش، یکی دیگه از راه های حفظ سلامت استخوانا و پیشگیری از پوکی استخون ورزشه. ورزشایی مثل پیاده روی، بالا رفتن از پله، آهسته دویدن، ورزشای راکتی و شنا به درد بخور هستن.
  • مصرف سویا، چراکه سویا شامل استروژن گیاهی که واسه حفظ سلامت استخوانا خوبه، هستش.
  • ترک مصرف الکل
  • کاهش مصرف کافئین
  • ترک مصرف سیگار

منبع :

Leave a Reply

Your email address will not be published.Required fields are marked *